A kör honlapja

Art.Pagony

Kedves Olvasóink, akik megtisztel- nek bennünket, hogy mostantól már nem csupán honlapunk, de blogunk olvasói, nyomkövetői is lesznek!

Szeretettel köszöntjük s vitára, be- szélgetésre várjuk Önöket, hiszen a blog, ha jól sejtjük, interaktív műfaj, hogy e "modernségében" immár nem kevéssé elcsépelt, jelentésvál- ságban szenvedő kifejezéssel éljek. Mi, ahogy ezt, kedves Olvasónk, láthatja honlapunk tartalmait kö- vetve, a szakmai-tudományos kö- zelítések, tájékozódások és be- szédmódok hívei vagyunk: ez tartja össze, ez a törekvés, önképzőkö- rünket immár hetedik esztendeje.

Terveink szerint tehát beszélgetni, beszélni, kérdés-feleletben gon- dolkodni fogunk e lapokon, s tesz- szük ezt nyilvánosan, az Önök hoz- zászólásait is várva -- ugyanakkor csakis tárgyszerűen: heti temati- kánkhoz, választott szakterülete- inkhez kapcsolódva, órai anyaga- inkat mind szélesebb körben bőví- tendő.

Erre a kalandos útra hívnánk Önt is, kedves Olvasó -- s most már: Írótárs, hétről hétre!


Cserjés Katalin, a Kör vezetője
SZTE BTK Modern Magyar Irodalom Tanszék oktatója

Címkék

2014. június 6. péntek

2014.06.28. 06:13 muvtkorhmv

 

Bruegel, az alkimista? Ez foglalkoztat most bennünket, egyelőre alig hiszünk benne, bármennyire is ezt olvassuk-halljuk több helyütt. Hiszen az ellenkezője is igaz: Bruegel készítette a gúnyrajzot is a családját nyomorba döntő aranycsinálóról…

Németh Kati ma az Ikarosz-mítosz verzióit ismertette a csoporttal Ovidius és Apollodorosz nyomán, hogy jobban megérthessük az Ikarosz bukása című, Tolnay Károly részéről is rejtelmesnek tartott képet. A hős szárnyaszegetten beléhull a tengerbe, s „odafent semmi sem rándul össze, hogy legközelebbi jövőjét hírül adja… marad minden a maga értelmetlen, kideríthetetlen helyén” – mondanánk Franz Kafkával, mert aligha tudjuk másként magyarázni a németalföldi festő mítosz-megközelítését. Heroikus bukás helyett jeltelen letűnés: a paraszt, a pásztor, a halász, a holttest s a lenyugvó nap --- mind-mind a helyükön maradnak. Pont, amiképpen a festményen kívüli valóságban is.

Gyönyörű, acélködös, festői kép. A nagy hajót vitorlái a haldokló Ikarosszal ellenkező irányba hajszolják, s a „fogoly” némán figyel az ágon, a lapos sziklán kard és erszény – szimbolikus jelek a rezzenéstelenül, némán működő világban. Talán valóban alkimista kép, Bruegel pedig korántsem „paraszt” mester, sőt éppen hogy vájtfülű meghallója az ezotérikus hangoknak.

Legközelebb folytatjuk a kép boncolgatását az attribuálás érveivel, a térsíkokkal és repoussoir-építménnyel, de tovább is lépünk a Cézanne-párhuzam felé.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://muvtkorhmv.blog.hu/api/trackback/id/tr486290168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása