Ismét és végül: A Gyönyörök kertje, egy gazdag prezentáció, s egy izgalmas kiegészítés a Bosch-i szimbolikáról Spissák Lajos részéről, sok megvilágító elemmel. A Gyönyörök kertje valószínűleg Bosch főműve, legkomplexebb alkotása, jelentése feloldhatatlanul bonyolult, sokértelmű, szimbolikája látszólag egymásnak ellentmondó elemek sorát tartalmazza, valójában egy teremtő géniusz koherens világa. Spissák Lajos felhívta a figyelmet egy olyan momentumra, mellyel eleddig nem számoltunk: ha a Szimbólumtárat nézzük, a jelképesnek ítélt képek, alakzatok gyakorta szélsőségesen ellentétes jelentésben tűnnek fel különböző időszakokban, eltérő kultúrkörökben (lásd: hal, bagoly, unikornis stb.). Mi azonban egy szerzőt vizsgálunk egy időintervallumon belül, s ha következetesen haladunk a szimbólumfejtésben az egyszerűbbnek tartható művektől a fokozhatatlan bonyolultságúak felé – elérhetjük a megértés viszonylagos fokát. Még nem késő, hogy Bosch felfejtésében is így járjunk el, ekként próbálkozzunk immár elvégzendő anyagunk vége felé járva, de azt még be nem végezve.
Következő alkalommal ismét Lajost hallgatjuk, majd Bagi Mária elődökkel teljes Utolsó ítélet prezentációját nézzük a két Bosch-oltár bevezetéseként.