A kör honlapja

Art.Pagony

Kedves Olvasóink, akik megtisztel- nek bennünket, hogy mostantól már nem csupán honlapunk, de blogunk olvasói, nyomkövetői is lesznek!

Szeretettel köszöntjük s vitára, be- szélgetésre várjuk Önöket, hiszen a blog, ha jól sejtjük, interaktív műfaj, hogy e "modernségében" immár nem kevéssé elcsépelt, jelentésvál- ságban szenvedő kifejezéssel éljek. Mi, ahogy ezt, kedves Olvasónk, láthatja honlapunk tartalmait kö- vetve, a szakmai-tudományos kö- zelítések, tájékozódások és be- szédmódok hívei vagyunk: ez tartja össze, ez a törekvés, önképzőkö- rünket immár hetedik esztendeje.

Terveink szerint tehát beszélgetni, beszélni, kérdés-feleletben gon- dolkodni fogunk e lapokon, s tesz- szük ezt nyilvánosan, az Önök hoz- zászólásait is várva -- ugyanakkor csakis tárgyszerűen: heti temati- kánkhoz, választott szakterülete- inkhez kapcsolódva, órai anyaga- inkat mind szélesebb körben bőví- tendő.

Erre a kalandos útra hívnánk Önt is, kedves Olvasó -- s most már: Írótárs, hétről hétre!


Cserjés Katalin, a Kör vezetője
SZTE BTK Modern Magyar Irodalom Tanszék oktatója

Címkék

2014. augusztus 22. péntek

2014.08.29. 21:26 muvtkorhmv

 

Kétfélével foglalkoztunk a mai alkalommal: részben kapcsolódtunk a múlt heti előadónk által felvetett problémákhoz; részben Bruegelünket vettük ismét elő.

Elgondolkodtunk, hogy – valóban – lehetséges-e a modernitásban a szentkép-festés, az áhítatos korok múltán, a hit válságának évszázadaiban létezhet-e még hiteles templomi festészet. Dilemmánkra több kép felidézésével igyekeztünk válaszolni: Benczúr Gyula, Aba-Novák Vilmos, Rudnay Gyula, Székely Bertalan oltárképeit néztük, csodáltuk, meggyőzetve arról, hogy igen, van létjogosultsága a modern áhítat képeinek is. Hozzákapcsoltuk még témánkhoz Csontváry különös képét, a Fohászkodó Üdvözítőt, s eszünkbe juttattuk, hogy az egész gondolatmenet az elmúlt órán Munkácsy Krisztus-trilógiájából indított. Végül Lajta Gábor nemrég befejezett és felszentelt dombóvári festményét tekintettük meg: Jézus Emmausban volt a választott téma, s mondhatjuk – egész csoportunkat lenyűgözte az új realizmus technikáin iskolázott finom szépségű kép, mely minden bizonnyal a gyülekezet meghitt örömét, áhítatát szolgálja majd. Adósak maradtunk viszont a téma híres európai feldolgozásaival, főként például a Rembrandt fogalmazta válaszokra gondolunk. Ezt jövő alkalommal pótolnunk kell, hiszen a Bagi Mária készítette prezentáción rajta vannak e festmények!

A továbbiakban Bruegel „középpont nélküli” bibliai tárgyú képeinél időztünk el. Visszatértünk Popper Leó fiatalon elhunyt művészettörténész Bruegelt illető, Tolnay Károly felidézte kijelentéseihez; a Cézanne-párhuzammal kapcsolatban érintettük az Allteig („egyetemes massza”) kérdéskörét, ahol a fény és környezeti valeur mint bőr tapad az adott valóságtárgyra… Megállapítottuk, hogy Bruegel világnézete valószínűleg középpont- és transzcendencia-nélküli volt: a Biblia és a mitológia kiemelten fontos jelenetei a festmények mintegy mellékes, csaknem elrejtett epizódjává válnak a Betlehemi gyermekgyilkosságon, a Királyok imádásán, a Saul öngyilkosságán, de a nagy Kereszvitelen, a Keresztelő Szent János prédikációján, de az Ikarosz bukásán is. Bruegel, úgy tűnik, az emberiség életét megfordított világnak látja, az embert pedig olyannak, kin a természet teljességgel uralkodik.

A következő foglalkozáson a Magvető című alkotást vizsgáljuk meg fenti szempontokból.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://muvtkorhmv.blog.hu/api/trackback/id/tr786649117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása