Sem Bruegel Szépművészeti Múzeum-béli képe, sem Kláránk előadása nem tűnt a mai alkalommal sem kevésbé érdekesnek, mint egy héttel ezelőtt az első rész, bár nem tagadjuk, ez már valóban felső gimnazista tananyag… Ígérjük azonban kedves Csoporttársainknak, hogy most egy rövid ideig megint könnyebbre vesszük a formát, hogy légyen idő-erő megemészteni ezt az elképesztő képet táboritástul, anabaptistástul, antitrinitáriusostul, hadd’ ne folytassam!
Szükséges számunkra az ismétlés, ezt eddig is tudtuk, most azonban még inkább megértettük: a Keresztelő Szent János Batthyány-tulajdonban lévő prédikációja kicsiny kép, mi vagy harmad-negyedszer rugaszkodunk neki megismerésének, s a képlet mind bonyolultabb, a feltáró munka nem fejeződött be, csupán mi hagyjuk abba, de legérdeklődőbbjeink keresgélhetik a további információkat. Mert van mit nyomozni: a kép nem pluriszcénikus, ámde szupersűrítmény – terek és idők vannak összetolva benne, hisz együtt látható itt a Bemerítő (sic!) János, a felnőtt, de még nem működő Jézus, a Gyolcsruhás, azaz a büntetésosztó és kijelölő, az Isten büntető kardjaként Európát fenyegető török, a cigány jós, és tán Batthyány Ferenc, illetve Bruegel halhatatlan anyósa… háttérben, egy virtuális Alpok mennyei tereiben a még temploma előtti, folyóparti Jeruzsálem…
Aki kedvet érez a megfejtéshez, folytassa a munkát, köszönjük Klára alapos előadását, s várjuk Mihályné Erzsikénk és Zsuzsink kétfajta, kétlényegű Saul-ját, Saulusát.