A kör honlapja

Art.Pagony

Kedves Olvasóink, akik megtisztel- nek bennünket, hogy mostantól már nem csupán honlapunk, de blogunk olvasói, nyomkövetői is lesznek!

Szeretettel köszöntjük s vitára, be- szélgetésre várjuk Önöket, hiszen a blog, ha jól sejtjük, interaktív műfaj, hogy e "modernségében" immár nem kevéssé elcsépelt, jelentésvál- ságban szenvedő kifejezéssel éljek. Mi, ahogy ezt, kedves Olvasónk, láthatja honlapunk tartalmait kö- vetve, a szakmai-tudományos kö- zelítések, tájékozódások és be- szédmódok hívei vagyunk: ez tartja össze, ez a törekvés, önképzőkö- rünket immár hetedik esztendeje.

Terveink szerint tehát beszélgetni, beszélni, kérdés-feleletben gon- dolkodni fogunk e lapokon, s tesz- szük ezt nyilvánosan, az Önök hoz- zászólásait is várva -- ugyanakkor csakis tárgyszerűen: heti temati- kánkhoz, választott szakterülete- inkhez kapcsolódva, órai anyaga- inkat mind szélesebb körben bőví- tendő.

Erre a kalandos útra hívnánk Önt is, kedves Olvasó -- s most már: Írótárs, hétről hétre!


Cserjés Katalin, a Kör vezetője
SZTE BTK Modern Magyar Irodalom Tanszék oktatója

Címkék

2018. február 9. péntek

2018.02.11. 07:13 muvtkorhmv

 

 

 

 

Három teljes foglalkozást szenteltünk a spanyol barokk talán legnagyobb mestere, Velázquez királyi festő életművének, s ezt folytatja még majd a Nyílt foglalkozás Szövőnők-előadása, de valószínűleg kell majd azt követően is Velázquez-órákat tartani, hiszen sem a Breda átadásáról, sem a Medici villa tájképeiről, sem a pápa-portréról nem esett szó… Új és új elődök, ősök, kortársak és utódok bukkannak elő a Csoport számára a spanyol múltból, s míg az elmúlt alkalommal Riberára, a „nápolyi spanyolra” ámultunk rá, addig ma Zurbarán, ama ártatlan, megkötözött, sötétből elővilágló bárány festője nyűgözött le bennünket az óra elején. A déli nagyváros, Sevilla művészi hagyományáról és a bodegón-festészet kiemelkedő alkotásairól, motívumairól folyt a szó, s látnunk kellett e népszerű műfaj kettős lényegét: a naturalista, hűséges valóságfestést, illetve, amire a tanulmányírók felhívták a figyelmet, hogy e paraszti tárgyú, hétköznapi evés-ivás jeleneteknek van mindazonáltal egy spirituális, szimbolikus jelentése, iránya is. Ettől kezdve ezt kerestük a képeken, s úgy véljük: több helyütt meg is találtuk!

Legizgalmasabbnak azok az ábrázolások tűntek, melyeken az a bizonyos hátsó, kerettel leválasztott rejtelmes, példázatállító belső festmény vagy jelenet volt megtalálható, s bizony, e képtípusból nem kevés darabra leltünk mind Velázquez-, mind kortársai kezétől! (Jézus Márta és Mária házában; Jézus és a házasságtörő asszony)

Az órát, épp csak felvillantva a kép soha-fel-nem-fejthető rejtélyeit, a hajdan több ízben is megbeszélt Las Menínas (teologia della pittura) zárta „óriásképeivel a félhomályban”…

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://muvtkorhmv.blog.hu/api/trackback/id/tr2013654880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása